דיאטת המדד הגליקמי

תמונה ראשית גליקמי

נשים יקרות , האם כבר הוצאתן את בגדי הים מן הארון והתחלתן במדידות? ובכן הקיץ כבר כאן ואין שום תירוצים. אנחנו קבוצה של בנות שכבר התחילה בטירוף לספור שוב קלוריות, לרוץ לדיקור סיני כדי לדכא את התיאבון החורפי ולעודד האחת את רעותה ללא שיפוט עצמי. כן, קבוצת תמיכה נשית תמיד עושה את זה טוב יותר מאשר גבר מסוקס בבגדי אימון. במסגרת הקבוצה שבתי והוצאתי מארון הספרים שלי את "דיאטת GL המדד הגליקמי" של הלן פוסטר מבית כנרת הוצאה לאור שרכשתי לפני כעשור, וגם היום כמו אז אני חושבת שיש בו סוג של שינוי עלילתי משמעותי שיכול לעזור לרבות מאיתנו. אני באופן אישי מבשלת במטבחי הביתי ומתנהלת כמעט תמיד על פי האינדקס הגאוני הזה.

העיקרון המנחה הוא  כיצד להשתמש במדד הגליקמי כדי להוריד במשקל ולהוסיף אנרגיה לגוף. המדד הגליקמי (GLYCAEMIC INDEX) מודד את תגובתו של המזון שאנחנו אוכלים בגופנו. באורח חיים המבוסס על מדד גליקמי נמוך אנחנו נבחר למעשה במזונות הגורמים לתגובה חיובית בלבד. מדינות כמו אוסטרליה כבר מזמן מסמנות על אריזות מזון את דירוג המדד הגליקמי , כדי לסייע לצרכנים לעשות את הבחירה הנכונה. אכילת מזונות בעלי מדד גליקמי נמוך היא אולטימטיבית כשהמדובר בשיפור הבריאות.

המדד הגליקמי הוא למעשה מדד הגלוקוזה בפחמימות. הסבר קצר: חומר הדלק המועדף על הגוף הוא סוכר, גלוקוזה, אותו מייצר הגוף מעמילנים ומסוכרים (פחמימות) המצויים במזון שלנו. לאחר שהמזון התעכל בקיבה , הגלוקוזה משוגרת לתאי הגוף , שם היא נשרפת מיד כשאנו רצים, צועדים או אפילו חושבים, או מאוחסנת בשרירים ובמאגרי השומן . תהליך זה מתרחש בין אם מדובר בצלחת תרד או בצלחת סופגניות. ההבדל הוא במהירות שבה תגובה זו מתרחשת. למעשה, המדד הגליקמי הוא מדידה של מהירות זו. מזונות בעלי מדד גליקמי גבוה הופכים לגלוקוזה במהירות, בשעה שמזונות בעלי מדד גליקמי נמוך עושים זאת לאט.

3 גליקמי

אנחנו כבר יודעים היטב, כי אם נכנסות לדם רמות גבוהות של גלוקוזה הגוף "נבהל" . הוא בתגובה מפריש רמות גבוהות של אינסולין, המעביר במהירות את הגלוקוזה למאגרי השומן, שם היא אינה יכולה לגרום נזק. אבל אם זה קורה לעיתים קרובות מדי, הדבר יכול לגרום לעלייה במשקל ולא רק. אם רמות האינסולין עולות לעיתים תכופות , התאים המגיבים לגלוקוזה נעשים עמידים בפניה, אז יופרש עוד אינסולין בניסיון לתיקון המצב , מה שמגביר עוד יותר את העמידות . מלבד הנזקים שבדרך כמו עייפות והאצת תהליך ההזדקנות, יש חשש שלאחר שנים של התנהלות כזו נפתח סוכרת.

הספר מציע תפריט בעל מדד גליקמי נמוך, המשפיע לחיוב על כל מערכות גופנו, החל בעור הפנים וכלה בלב.  הוא נחלק לארבע תכניות נפלאות בעיני: התכנית הגאונית לירידה במשקל, התכנית הצמחונית לירידה במשקל, התכנית הממריצה והמעניקה אנרגיה ותכנית המדד הגליקמי לחיים.

שלוש התכניות הראשונות מציעות תפריטים מגוונים לשבועיים של דיאטה. והתכנית הרביעית היא תכנית תחזוקה , המסייעת לשמור על משקלנו החדש , להישאר בריאים ולהגן על גופנו מפני מחלות.

רינת גור

ויש גם טיפים נפלאים שליקטנו עבורכם:

  • הידעתם? חסך בשינה הופך את התאים עמידים יותר בפני אינסולין ולכן הוא עלול להגביר את אגירת השומן. הדבר חשוב עוד יותר לנוכח העבודה שעייפות היא אחת משלוש הסיבות העיקריות של רבים מאיתנו לחטיפים מתוקים או עתירי שומן. השתדלו לישון 8 שעות בלילה.
  • התחילו לרקוד: הירשמו לשיעורי סלסה, פלמנקו או דיסקו, ריקודי עם או ריקודים סלוניים. אם אתם מעדיפים לרקןוד בפרטיות, השמיעו את המוזיקה האהובה עליכם ורקדו בבית במשך 20-30 דקות. מוזיקה היא תמריץ נהדר לכל פעילות גופנית. מחקרים מראים שפעילות גופנית קלה יותר אם מתבצעת לצלילי מוזיקה אהובה. שריפת קלוריות: 100 לכל 10 דקות.
  • הרעב בדיאטה בעלת מדד גליקמי נמוך הוא בדרך כלל פסיכולוגי (המזונות ממלאים ביותר) הסיבה הנפוצה ביותר לכך היא שגודל המנות של דגני הבוקר, תפוחי האדמה ועמילניים אחרים קטן ממה שאתם רגילים אליו – עברו לצלחת קטנה יותר – היא תיראה מלאה וגם אתם תחושו מלאים יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *