החיים בלי גלוטן

השנים האחרונות היו קשות עבור תדמיתה של החיטה ואחיותיה. הגלוטן, חלבון שנוי במחלוקת זכה ליחס של אויב הציוויליזציה בעולם המערבי וגם אצלנו המסר והטרנד נטמעו היטב. לצליאקים שבינינו אין הרבה ברירות אבל שאר האוכלוסיה אכן החלה להאמין כי הוא: משמין, שהוא ומזיק מאד לבריאות.

בואו נפתח בהגדרה רסמית: גלוטן זה חלבון שמצוי בדגנים שונים – חיטה, שיפון, כוסמין ושעורה, הוא מקנה ללחם ולמאפים שונים את הגמישות, המרקם והיציבות. בקיצור הדבק של הלחם.

לחולי צליאק אסור לצרוך גלוטן משום היותה של המחלה – אוטואימונית אבל תעשיית המוצרים, חומרי הגלם, הדיאטות והדיאטנים סביב תזונה נטולת גלוטן אינה פורפורציונלית לאוכלוסיית חולי הצליאק המהווה פחות מ-1% באוכלוסייה.

סביר להניח שמרזים בדיאטות ללא גלוטן כי בנוסף להימנעות מהחומר הדביק יש גם הפחתה דרסטית של מזונות שגם עתירים בסוכר ובשומן (מאפים מלוחים ומתוקים, אוכל מטוגן בשמק עמוק, לחמים וכיו"ב).

כיום דיאטניות ויועצי תזונה קצת חוזרים בתשובה ולא רצים למפלט הדיאטה ללא גלוטן. ממליצים רק לחולים בצליאק להימנע, אך טרנד דיאטה נטולת גלוטן עדיין בשיאה. לכן עבור כל מי שהרגילו את גופם לא לצרוך ממנו, להלן מדריך מתומצת.

אני מעריצה מכל הלב את אלה שמצליחים להימנע מבחירה, וגם את הגיבורים שאין להם הרבה ברירות. בכל אופן גם עוגות, לחם, עוגיות ומאפים אחרים, ניתן להכין, ולרכוש מדגנים חלופיים לחיטה – בטעם ובמרקם אחרים אבל להרוויח את יתרונות ההימנעות מגלוטן.

%d7%92%d7%9c%d7%95%d7%98%d7%9f

מוצרים עיקריים בשוק:

קמח שקדים –שקדים מולבנים וטחונים כבסיס לאפיית מאפים.  קיימים קמחים מוכנים לקניה בעלי ערך תזונתי נמוך יותר משל טריים שניתן לטחון בחנויות תבלינים ופיצוחים. באפיה הקמח נשרף מהר לכן תמיד צריך לאפות בטמפ' נמוכה יותר או לזמן קצר יותר.

קמח חומוס – קיים מוכן על המדף בחנויות טבע וברשתות השיווק. ניתן לטחון לבד גרגרי חומוס מיובשים. לקמח חומוס ערך קלורי גבוה יותר משל קמחים אחרים ושיעור חלבון רב יותר

קמח תירס – גרגרי תירס טחונים אבל לא להתבתבל עם קורנפלור. מדובר בתערובת צהובה. להשיג ברשתות השיווק וחנויות טבע. גם כשר לפסח.

קמח תפוחי אדמה – מצוין ללחם, פנקייקים ולעיבוי מרקים ותערובות.

קמח אורז – סביר להניח שאתם כבר אוכלים אורז, בצורתו הלבנה או המלאה. ניתן להשיג גם קמח אורז (לבן או חום), שמהווה מרכיב עיקרי ברבים מהמתכונים ללחם נטול גלוטן. ניתן למצוא גם אורז תפוח נטול גלוטן ודייסה להכנה מהירה על בסיס אורז.

טף – דגן אתיופי שנחשב מזון על ונטחן לקמח דקץ העדה האתיופית משתמשת להכנת פיתות אינג'רה. קמח "טף Mix, ללא גלוטן,  המכילה 25% קמח טף ומתאימה לכל סוגי המאפים.

קמחים אחידים לאפייה ללא גלוטן – שילוב של כמה מסוגי הקמח הנזכרים כאן:

  1. קמח "כרגיל" הוא המוכר ביותר מקו המוצרים של תערובות ללא אפייה של "בראל" (אשבל).
  2. חברת תבואות מציעה מגוון קמחים ותערובות אורגניים ללא גלוטן כמו קמח כוסמין, סויה, חומוס, ידשים ואפילו מש.
  3. קמחים ללא גלוטן של "נטורל קייקס" – מככב בהם קמח האורז שידוע במרקמו העדין באפיית עוגות ועוגיות.
  4. לחברת סוגת גיש את קמח התירס המשובח שקהילית הנמנעים מציינים לטובה.
  5. קמח תמי – הסיפור של קמח תמי כרוך בסיפורה של מייסדת החברה תמי בן דוד. מגוון פתרונות לקהילת הרגישים לגלוטן. החברה שהקימה מפתחת, ומשווקת קמחים רב תכליתיים ומוצרים ללא גלוט. המותג המוביל: "קמח תמי", היחיד אשר  משווק כקמח אחיד ללא גלוטן. משנת 2014  חברת מיימונ'ס מייצרת עבורם את קו המוצרים המגוון.
  6. שי של הטבע משווק למשל "קמח רב תכליתי”, ללא גלוטן, המשמש להכנת עוגות, מאפים ולחמים, "קמח לבצק דק", ללא גלוטן, למאפים באפייה קצרה כגון פשטידות מלוחות, פיצות, פיתות ופוקצ’ות ותערובות.
  • בהצלחה ולמי שיש עניין להעמיק בנושא, לקבל מתכונים והכווונה – אתר עמותת חולי הצליאק בישראל מאד ידידותי למשתמש. מתכונים ניתן למצוא ברשת בלי סוף. לחובבי קרין גורן יש יופי של מדור בתוך האתר על מתכונים ללא קמח חיטה.

One thought on “החיים בלי גלוטן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × four =